35202643 round colour frames چه چیزی یک کتاب خوب را برای کودکان می‌سازد؟

انتخاب یک کتاب مناسب برای فرزندتان می‌تواند دشوار باشد. به خصوص زمانی‌که مطمئن نیستید که چه چیزی یک کتاب خوب را برای کودکان می‌سازد. هزاران کتاب برای کودکان در جهان وجود دارد. اما، همه کتاب‌ها یکسان خلق نشده‌اند.

ارائه مطالب خواندنیِ با کیفیت برای فرزندان به او در بهبود مهارت‌های خواندن کمک می‌کند پس مهم است بدانید به دنبال چه چیزی هستید؛

آیا آماده‌اید بیاموزید که چه چیزی یک کتاب خوب را برای کودکان می‌سازد؟

چرا مهم است بدانیم یک کتاب خوب برای کودکان چگونه باید باشد؟

ممکن است از خود بپرسید چرا کتاب کودک باید باکیفیت باشد؟

وقتی مطالب باکیفیت برای کودکان خوانده ‌شود، در واقع به رشد شناختی او کمک می‌شود تا او را صاحب تفکر مستقل ‌کند و بتواند جهان را به‌طور سرگرم کننده و جالب بشناسد.

کتاب‌ خوب به خواننده‌ جوان کمک می‌کند تا اعتماد به نفس پیدا کرده و نتیجه‌ اعتماد، این است که معمولا کودک لذت و هیجان را در مطالعه کشف می‌کند. بنابراین، یک خواننده خودانگیخته به‌وجود می‌آید.

شما می‌توانید با دانستن این‌که چه چیزی یک کتاب خوب را برای کودکان می‌سازد، باعث رشد فکری کودک شوید. پس بیایید با هم به مهم‌ترین ویژگی‌هایی که برای شناخت یک کتاب خوب وجود دارد نگاهی بیاندازیم.

956b096c2a3d8d73ece86d7067e6c76d 1

چند ویژگی مهم برای شناخت یا تشخیص کتاب خوب برای کودک وجود دارد که فهرستی از آن‌ها را برای شما گردآوری کرده‌ایم؛

bullet 3 e1693724395341۱۰ ویژگی‌ مهم که یک کتاب خوب را برای کودکان می سازد، عبارتند از:

1 num کتاب منعکس کننده علایق فرزند شما است

علایق کودک کلید یک کتاب کودک خوب است. با انتخاب یک کتاب با موضوعات جالب، می‌توانید میزان علاقه‌ او به مطالعه را افزایش دهید که در نتیجه تعامل در کودک افزایش پیدا کرده و به رشد مهارت‌ خواندن در او کمک شایانی می‌کند.

اما چه چیزی یک کتاب را برای کودک جذاب می‌کند؟ کودکان اغلب از کتاب‌هایی که منعکس‌کننده دنیای اطرافشان هستند، لذت می‌برند. کتاب داستانی که بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند. وقتی کودک بتواند با داستان ارتباط برقرار کند و آن را به خاطر بسپارد، بهتر می‌تواند آن را درک کرده و از آن بیشتر لذت ببرد.

2 num یک کتاب خوب برای کودکان تصاویر معناداری دارد

تصویرسازی جنبه مهمی است که یک کتاب کودک خوب را می‌سازد. به ویژه برای کودکان. تصاویر به جذب کودک و جلب توجه او کمک می کنند. این امر باعث بالارفتن درک مطالب در کودک می‌شود.

شما به عنوان والدین یا مربی باید به دنبال کتاب‌هایی باشید که شامل تصاویر با جزئیات، رنگارنگ و مرتبط با داستان هستند. ممکن است از خود بپرسید، آیا تصاویر داستان را بیان می‌کنند؟ پاسخ، مثبت است. چرا که تصویرهای کتاب به کودک شما کمک می‌کند تا به درک مطلب خود عمق دهد و بدین ترتیب دایره لغات خود را بهبود بخشد.

3 num زبان جالب و تنوع گفتار در سرتاسر استفاده می شود

یک کتاب خوب برای کودکان، از واژگان غنی و جالب استفاده می‌کند. تهیه کتاب‌هایی که زبان‌های متنوعی را به کودک ارائه می دهند، ضروری است. زیرا این کتاب‌ها به دقت‌نظر او کمک خواهد کرد. همچنین قرار گرفتن در معرض کلمات و ساختارهای دستوری جدید و پیچیده نیز مفید است، زیرا فرصتی برای یادگیری ارزشمند فراهم می‌شود.

چه چیزی یک کتاب کودک خوب را از نظر زبان و واژگان مشخص می‌کند؟ مهم‌تر از همه، زبان کتاب باید از جریان داستان پشتیبانی کند. به عبارت دیگر، زبان باید مسیر داستان را آسان کند. همچنین مهم است که زبان برای کودک شما قابل ارتباط باشد، و در عین حال چالش برانگیز هم باشد.

4 num داستان دارای شخصیت‌های مرتبط است

کتاب‌های خوب کودک دارای شخصیت‌های مرتبط هستند. وقتی کودکی کتابی می‌خواند که شخصیت‌های مرتبط دارد، نوعی سرمایه‌گذاری در گنجینه لغاتش محسوب می‌شود و در نتیجه مشارکت بیشتری پیدا می‌کند. این امر باعث افزایش عشق و علاقه به مطالعه و لذت خواندن بیشتر در کودک می‌شود.

علاوه بر این شخصیت‌های مرتبط در داستان، در کودک حس توانمندی را تقویت می‌کند و او را تشویق می‌کنند تا در دنیای اطراف خود تغییر ایجاد کند.

هنگام ارزیابی کتاب برای فرزندتان، به دنبال شخصیت‌هایی باشید که با مشکلات و احساسات دنیای واقعی روبرو می‌شوند. به عنوان مثال، از دست دادن، شکست، موفقیت، غم، ترس، شادی و خشم، اضطراب و استرس.

5 numیک کتاب خوب برای کودکان از نظر رشد مناسب است

کتاب‌هایی مهم‌اندکه از نظر رشد مناسب باشند. زیرا به کودک اجازه می‌دهند هنگام مطالعه موفق شود. این احساس موفقیت، انگیزه بیشتری برای مطالعه در وی ایجاد می‌کند و یک چرخه‌ یادگیریِ مثبت ایجاد می شود. بنابراین، دانستن اینکه چه چیزی یک کتاب خوب را برای کودکان می‌سازد مهم است. چرا که باید بدانید چه چیزی یک کتاب را برای کودک شما «مناسب» می‌کند.

بنابراین برای آن‌که بدانید چه چیزی یک کتاب را از نظر رشد مناسب می‌کند و بهتر است بدانیم برای یافتن یک کتاب مناسب، چندین عنصر باید در نظر گرفته شود:

علامت 132محتوای داستان

علامت 132 دشواری زبان

علامت 132 درک مطلب

محتوای داستان، یعنی داستان درباره چیست و متن چه پیامی دارد؟ همان‌طور که قبلا ذکر شد، کودکان به سمت کتاب‌هایی کشیده می‌شوند که بتوانند با آن‌ها ارتباط برقرار کنند و دریچه‌ای به دنیای اطرافشان بگشایند.

سپس بهتر است بدانید که مهم است کودک شما بتواند بیشتر کلمات داستان را بخواند تا بتواند احساس موفقیت را تجربه کند. با این حال، برخی از چالش‌های زبانی نیز برای رشد مداوم کودک به عنوان یک خواننده مهم است.

در نهایت، باید مطمئن شوید که فرزندتان آنچه را که می‌خواند، درک می‌کند. درک مطلب را با پرسیدن سوالاتی درباره داستان در حین خواندن آن یا پس از آن، می‌توانید ارزیابی کنید.

6 num درس های مهم و قابل آموزش ارائه شده است

کتاب‌ها فرصتی برای کودکان فراهم می‌کنند تا درک خود را از دنیای اطراف خود بیاموزند. از طریق کتاب، والدین می‌توانند کودکان خود را در معرض د‌رس‌های زندگی قرار دهند و به آنها کمک کنند تا با افراد دیگر ارتباط برقرار کنند، ایده‌های‌شان را گسترش دهند و مهارت‌های جدیدی بیاموزند. ارائه این آموزه‌ها از طریق داستان‌های سرگرم‌کننده و جذاب، تأثیر بسیار مهمی نسبت به بحث مستقیم با آنها دارد.

7 numموضوع جذاب است

مانند هر کتاب عالی، یک کتاب خوب برای کودکان باید موضوعی جذاب داشته باشد که توجه او را به خود جلب کند. یک طرح موضوع، علاقه‌ی کودک را به داستان افزایش می‌دهد که در نتیجه او از کتاب درس می‌آموزد و مهارت‌های خود را به عنوان یک خواننده افزایش می‌دهد.

اگر شما مطمئن نیستید که چگونه باید یک موضوع جذاب را شناسایی کنید، به دنبال کتاب‌هایی باشید که کودک‌تان را بخنداند یا روی لبه صندلی‌اش بگذارد. به عنوان مثال، داستان‌هایی با موقعیت‌های کمیک، مشکلات غیرمنتظره‌ای که باید حل شوند یا واکنش‌های شگفت‌انگیز شخصیت‌ها.

8 num داستان یک آغاز، میانه و پایان دارد

کتاب‌هایی که با شروع، میانه و پایان مشخص نوشته می‌شوند، به کودکان این اجازه را می‌دهند تا داستان را راحت‌تر دنبال کنند و یا با آن درگیر شوند. این نوع ساختار همچنین به کودک کمک می‌کند تا توانایی بازگویی داستان و تقویت مهارت‌های درک مطلب خود را توسعه دهد.

به طور معمول، یک کتاب خوب برای کودکان با معرفی شخصیت‌ها و محیط شروع می‌شود. سپس در وسط آن مشکلی پیش می‌آید که شخصیت‌ها باید آن را حل کنند. در نهایت، پایان را به اشتراک می‌گذارد که چگونه شخصیت‌ها بر مشکلی که با آن مواجه بودند غلبه کردند.

با قرارگرفتن کودک در مقابل این ساختارِ آسان، این امکان وجود دارد که او بتواند بنویسد یا حتی والدین هم می‌‌‌توانند از همین طریق نمونه‌ای از این‌که چگونه می‌توانند نویسنده باشند را نیز تجربه کنند.

9 numتنظیمات جذاب است

محیط یا مکانی که داستان در آن اتفاق می افتد، بخش مهمی است که یک کتاب خوب را برای کودکان می‌سازد. نویسنده با استفاده از زبان توصیفی کودکان خواننده را وارد دنیای شخصیت‌ها می‌کند.

داستانی که هم از طریق تصاویر و هم از طریق کلمات شرح مفصلی از محیط ارائه می‌کند، به کودک کمک می‌کند تا داستان را همانطور که اتفاق می‌افتد تجسم کند. این یک مهارت مهم است و به کودک کمک می‌کند تا درک درستی از آنچه می‌خواند داشته باشد.

هنگام انتخاب کتاب برای فرزندتان، به دنبال یک محیط آشنا باشید. از طرف دیگر، به دنبال کتاب‌هایی باشید که از زبان توصیفی استفاده می‌کنند تا با کمک کمی تخیل، پنجره‌ای به محیط ارائه دهند!

10 num بزرگسالان نیز می‌توانند از یک کتاب خوب برای کودکان لذت ببرند!

همراهی کردن با کودک و خواندن و کاوش کتاب با او بخش بسیار ارزشمند و مهمی از رشد سواد و زبان است. پیدا کردن کتابی که جذاب باشد به شما این امکان را می دهد، بیشتر درگیر آن شوید و از به اشتراک گذاشتن تجربه داستان با فرزندتان، رضایت داشته باشید.

هنگام انتخاب کتاب، مطمئن شوید که داستان توجه شما را به خود جلب می‌کند. به دنبال تصاویر زیبا، تجربه و درس‌هایی باشید که از اخلاق و اعتقادات شما حمایت می‌کند و شخصیت‌هایی که بتوانید با آنها ارتباط برقرار کنید.

::::: ترجمه و تلخیص و تدوین از میچکا ::::::

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *