1339177

نمایندگی فروش میچکاانتشارات میچکا منتشر کرد؛

داستان «صفر» چیست؟

کتاب «صفر» به نویسندگی و تصویرگری کاترین اوتُشی با ترجمه شیدا رنجبر از سوی انتشارات میچکا منتشر شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا):

در معرفی این کتاب آمده است: «صفر عدد گرد و گنده‌ای بود. به خودش که نگاه کرد فقط یک سوراخ دید، آن‌هم درست وسطش. او هر روز عددها را می‌دید که به ترتیب صف می‌کشیدند. صفر دلش می‌خواست مثل بقیه شمرده شود و به‌حساب بیاید؛ ولی مگر می‌شود عددی را که هیچ‌چیز نیست، شمرد؟ صفر احساس کرد که موجودی توخالی است و هیچ ارزشی ندارد.

او یک روز با تمام سرعت چرخید آن‌قدر سریع چرخید که باورکردنی نبود. بعد بالا پرید و افتاد روی بقیه اعداد اینجا بود که اتفاقی عجیب افتاد. اتفاقی که بقیه داستان را رقم زد.».

خلاقیت عنصر بسیار مهمی در خلق کتاب برای کودکان است؛ اینکه نویسنده بتواند از موضوعات به‌ظاهر پیش‌پا افتاده و ساده، آثار بزرگی خلق کند. کودکان با خواندن چنین داستان‌هایی قوه خلاقیت‌شان دوچندان می‌شود.

تقویت خلاقیت از این‌جهت مهم است که به کودکان کمک می‌کند با توانایی خودشان چیزی را خلق کنند که ساخته ذهن خودشان باشد نه تقلیدی از کار دیگران. برای همین است که کار کردن برای کودکان بسیار دشوارتر از نوشتن برای بزرگسالان است؛ چرا که نویسنده باید چیزی خلق کند که فراتر از جهان کودکان باشد. چنین کاری با تمرین و ممارست و خواندن و درک بهتر دنیای کودکان، سخت ولی شدنی است.

آنچه باعث شده است که نویسنده و تصویرگر این کتاب بتواند بین یک بحث جدی در ادبیات، ریاضی و فیزیک و کتاب کودک پیوندی برقرار کند همان خلاقیت خاص او است. جای هیچ تردیدی نیست کودکی که این کتاب را بخواند صفر را خودش خواهد دید. اینکه او بی‌ارزش نیست و لازم هم نیست برای باارزش شدن خودش را شبیه دیگران کند. فقط باید خودش باشد؛ خودش به همان شکلی که هست.

کتاب «صفر» به نویسندگی و تصویرگری کاترین اوتُشی با ترجمه شیدا رنجبر در ۳۶ صفحه مصور رنگی، شمارگان هزار نسخه و به بهای ۹۰ هزار تومان از سوی انتشارات میچکا (کودک و نوجوان مبتکران) منتشر شده است.

::::: منبع: ایبنا :::::

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *