35202643 round colour frames فعلا نمی توانی یا هر وقت خوک ها پرواز می کنند

اگر در زندگی دنبال به دست آوردن چیزی باشید که خیلی برایتان مهم است، حتما تمام سعی خود را می کنید. حتی اگر هم زود به نتیجه هم نرسید در ذهن خود می گویید «فعلا نمی توانی، فعلا نمی‌شود، ولی من انجامش می دهم.» کودکان هم از این امر مستثنی نیستند.

فرزندان شما آرزوهای زیادی دارند. اما نکته جالب درباره کودکان آن است زمانی که برای رسیدن به آرزوها قدم برمی دارند، اهداف شان شکل می‌گیرد. یعنی آرزوهای کودکان  اهداف آن‌هاست!

General Warning 1024x1024 1 در برابر کودکان و اهداف شان باید کمی محتاط تر بود

بچه ها معمولاً برای رسیدن به هدف هایی که انگیزه رسیدن به آن درونی است یعنی با عوامل بیرونی از قبیل گرفتن تأیید دیگران، نقش الگو یا مقایسه ها انتخاب نشده باشد، استمرار بیشتری دارند و بی انگیزگی و بی ثباتی در تلاش آن ها کمتر دیده می شود.

خیلی وقت ها وابسته بودن به نظرات دیگران و دریافت بازخوردهایی مثل «تو نمی توانی»، «تو توانایی نداری»، «مناسب تو نیست»، «امکان پذیر نیست» و غیره کودکان را از اهداف خود دور می‌کند و از میزان تلاش آنها کاسته می شود.

هدف هایی که انگیزه درونی داشته باشند، احساس آزادی در انتخاب و عمل، توانمندی و شایستگی ایجاد می کند و به تلاش کودک نیرو، جهت و استقامت می دهد.

در این صورت شاهد خلاقیت در حل مسئله و انتخاب راه حل ها در مسیر رسیدن به هدف خواهیم بود.

بنابراین کافی است بگذاریم کودک‌مان بر روی انتخاب راه حل ها تمرکز داشته باشد و راه های مختلف را امتحان کند. در این صورت تفکر خلاق او رشد می‌کند.

والدین می توانند به جای تحقیر، تهدید و سرکوب کردن خواسته های فرزندان خود، شروط واقع‌بینانه و مؤثر و هم جهت با هدف کودکان تعیین و به تلاش های آنها اعتماد کنند.

در این صورت آنها یاد می گیرند برای رسیدن به خواسته‌هایشان تلاش کنند و غیرممکن ها را ممکن سازند.

 

 فعلا نمی توانی you

همیشه غیر ممکن ها و نمی توانی‌ها در ذهن ما ساخته می‌شوند. یعنی همان باورها و ذهنیت ثابتی که از دوران کودکی در مورد توانایی ها و شخصیت ما شکل گرفته است.

هر چند خیلی وقت ها ذهنیت ما در مورد توانایی هایمان همانند باهوش، منظم، باپشتکار، نکته بین و …. در انجام کارها کمک می کند، ولی ذهنیت های منفی و نادرست مثل عدم توانایی در انجام یک کار مشخص به باوری تبدیل می‌شود که جلوی انگیزه‌ها را می گیرد.

این باور نادرست آن قدر قوی می شود که می تواند ترس از شکست ایجاد کند. در حالی که توجه به رشد ذهنیت به این معنا است که می‌توانیم  توانایی ها و ویژگی های خود را پرورش دهیم و نیرومند سازیم.

بنابراین نباید گذاشت کودکان با تفکر منفی دلسرد شوند. آنها باید یاد بگیرند به توانایی های خود باور داشته باشند و بدانند با خواستن، تلاش و کمک گرفتن می توانند کاری را انجام دهند.

به آنها اجازه داد آزادانه و بدون قضاوت کردن در مورد آرزوها و هدف هایشان حرف بزنند.

آنها را تشویق کرد به تمام جزئیات رسیدن به هدف خود فکر و تصویرسازی ذهنی کنند و سپس یک برنامه زمانی برای انجام هر کار در برنامه رویایی خود تنظیم کنند.

حتی اگر زمان عمل برای رسیدن به هدف نرسیده باشد، این کارها کمک می کند تا‌ نگذاریم هدف آن ها زمان زیادی در ذهنشان باقی بماند. در صورت طولانی شدن می‌توانیم جمله «فعلا نمی توانی» را به آنها یاد دهیم.

 

 هر وقت خوک ها پرواز  کنند فعلا نمی توانی,هر وقت خوک‌ها پرواز کنند.

کتاب هر وقت خوک ها پرواز کنند داستان بچه گاوی است که آرزوی داشتن دوچرخه دارد و با بیان آرزویش همیشه شنیده است: «تو نمی توانی». او برای رسیدن به خواسته درونی اش خلاقانه فکر می کند و تلاش می کند تا شرط غیر ممکن پدر را ممکن سازد تا به آرزویش برسد و در پاسخ به بازخوردهای منفی فقط « فعلا نمی توانم» را بیان می کند تا اینکه در آخر………

در این کتاب اهمیت داشتن یک انگیزه درونی که به رفتار نیرو، جهت و استمرار می‌دهد، کاملا آشکار است.

وابسته نبودن به بازخورد‌های منفی و قضاوت‌ها به عنوان موانعی برای تلاش و دلسرد نشدن در مسیر رسیدن به هدف با یک بیان ساده و تصاویر جذاب و واضح به مخاطب نشان داده شده است.

داستان “هروقت خوک‌ها پرواز کنند” یا همان “فعلا نمی توانی” نشان می دهد چگونه باور داشتن به خود و انتخاب راه حل های خلاقانه می‌تواند موانع را از سر راه اهداف بر دارد.

اگر مربی، تسهیلگر آموزش مهارت های زندگی و توسعه فردی یا والدی هستید که قصد آن را دارید تا به فرزندتان آموزش دهید چگونه در راه رسیدن به اهداف خود تلاش کند و خلاقانه حل مسئله کند یا به این باور برسد که همیشه داشتن یک ذهنیت ثابت در مورد عدم توانایی انجام کاری درست نیست و بعضی مواقع غیر ممکن ها شدنی هستند و تا زمان رسیدن به هدف ناامید نشون انتخاب این کتاب می تواند گزینه درستی باشد.

خلاصه اینکه شاید جمله فعلا نمی توانی راه گشاترین جمله ممکن باشد وقتی کودکان در تخیل خود آرزوی محالی را دنبال می کنند.

bullet list icon 6 بیشتر بخوانید

هر وقت خوک ها پرواز کنند

پرواز با دو بال امید و تلاش

bullet list icon 6 خرید کنید

کتاب هروقت خوک‌ها پرواز کنند

::::: تدوین و نگارش: گروه سردبیری سایت میچکا:::::

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *