💠 مجموعه «وقتی ما نیستیم!» در رویداد فصل نو، کتاب نو رونمایی شد.

 

photo ۲۰۲۴ ۰۳ ۰۳ ۲۲ ۲۹ ۱۵

🔹 به گزارش روابط عمومی انجمن نویسندگان کودک و نوجوان؛

در آیین رونمایی از کتاب‌های تازه منتشر شده اعضای این تشکل غیر دولتی، با عنوان «فصل نو، کتاب نو» مجموعه پنج جلدی «وقتی ما نیستیم» نوشته آویسا شرفی توسط سپیده نیک‌رو، منتقد و شاعر، مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

🔸 سپیده نیک­رو در این مراسم گفت: آویسا شرفی (نویسنده) به خوبی با مقوله طنز برای کودکان آشنا است و به خوبی توانسته است از مرحله لذت‌بخشی و آموزش به کودکان گذر کرده و هر دو را با هم در کارهایش لحاظ کند.

🔹 این کارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی تاکید کرد: فراز و فرودهای داستان­‌های این مجموعه و حجم آن‌ها با گروه سنی مخاطب تناسب دارد و نویسنده از همان اولین سطرها، مخاطب را داخل داستان پرت می‌کند و با گره­‌گذاری‌های مناسب و خوب، تعلیق‌ آفرینی می‌کند.

🔸 وی افزود: از دیگر نقاط قوت این مجموعه شخصیت­‌پردازی‌های خوب آن است. شخصیت‌پردازی این مجموعه طنزآلود که تمام ماجراهای آن در آزمایشگاه مدرسه‌ای شکل می‌گیرد؛

با شکل و فرم اجزای آزمایشگاهی تناسب دارد و همین موضوع باعث زیبایی کار شده است مثلاً یکی از شخصیت‌های آن، اسکلتی است که قلب و مغز ندارد و این بار طنز ماجرا را افزایش می‌دهد.

🔹 در ابتدای آیین رونمایی از این مجموعه، مکرمه شوشتری، مجری این برنامه یادآور شد: آویسا شرفی نویسنده‌ی طنز پرداز خوبی است که ضمن دغدغه­‌مندی، به خوبی کودکان و نوجوانان را می‌شناسد و با دل‌مشغولی‌های بچه‌ها در مدارس آشناست و علی‌رغم اینکه معلم نیست، به خوبی آنچه در مدارس اتفاق می‌افتد را به نقد می‌کشد.

🔸 این نویسنده تاکید کرد: مجموعه «وقتی ما نیستیم» که ویژه مخاطبان ۹ تا ۱۳ سال توسط انتشارات میچکا منتشر شده است، به دلیل اینکه تمام شخصیت‌های این مجموعه ابزارهای آزمایشگاهی هستند؛ برای کودکی که به آزمایشگاه رفته به خوبی قابل درک است.

🔹 این هنرمند افزود: به شخصه شاهد این بوده­‌ام که بچه‌ها با این مجموعه ارتباط خوبی برقرار کرده‌اند. آنان در ابتدا با دیدن تصاویر روی جلد، تصور می‌کنند که این مجموعه، مجموعه‌ای ترسناک است؛ اما، وقتی آن را ورق می‌زنند؛ متوجه می‌شوند که این کار، کاری طنزآلود است.

🔸 وی گفت: تصاویر این کتاب، از کنار هم قرار گرفتن کاریکاتور و تصویرسازی پدید آمده است و چالش تصویرگر (مجتبی حیدرپناه)، چالش حالت‌های چهره‌هاست؛ چهره شخصیت‌هایی که تماماً ابزارآلات آزمایشگاهی هستند.

🔹 شوشتری همچنین با اشاره به تیرگی اغلب صفحات این مجموعه گفت: علت انتخاب رنگ پس زمینه سیاه برای این مجموعه این است که ماجراهای این مجموعه تماماً در شب اتفاق می‌افتد و نویسنده خیلی خوب توانسته است از ویژگی‌های هر وسیله برای ساختن طنز قوی شخصیت‌ها استفاده کند.

🔸 آویسا شرفی نیز در این مراسم به بیان مختصری از ماجراهای این مجموعه طنزآلود پنج جلدی پرداخت.

آتشفشان آزمایشگاه، ماجراجوی آزمایشگاه، اژدهای آزمایشگاه، بازرس آزمایشگاه برخی از مجلدهای این مجموعه پنج جلدی هستند که توسط واحد کودک و نوجوان انتشارات مبتکران (میچکا) راهی بازار شده­‌اند.

🔹 در این نشست کتاب‌های تازه‌ منتشر شده دیگری از زهرا شاهی (مجموعه عملیات ایگوانا)، سمیرا قیومی (دوست بهتره یا کلوچه؟)، روشنک حیدری (هزار و یک شب) نیز رونمایی شدند.

همچنین در بخش ویژه این نشست از کتاب تازه‌ منتشر شده نادر ابراهیمی به نام «قصه دو کبوتر» با حضور لیلا کفاش‌زاده، نویسنده، مروج، قصه‌گو و قصه‌پژوه رونمایی شد.

::::: منبع: کانال انجمن نویسندگان کودک و نوجوان :::::

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *