لوگوی نشر کودک و نوجوان میچکا گفت‌و گوی میچکا با سحر طبیب‌زاده مترجم کتاب‌های دوجلدی بنی مک‌گی و جناب کوسه

 

سحر طبیب زاده - مترجم

علامت 111 چرا این دو کتاب را انتخاب کردید؟

علامت 132 در جستجوهایم در سایت‌های معرفی کتاب، به تصویر روی جلد «بنی‌مک گی» برخوردم. جلد کتاب بخش مهمی از کتاب داستان است، جلد کتاب است که خواننده را دعوت به تورقی در داستان می‌کند. «جناب دندان ارّه‌ای» هم برای من خیلی جذاب بود. وقتی بیشتر درمورد کتاب و نویسنده و تصویرگرش خواندم تصمیم گرفتم کتاب را ترجمه کنم. بنی و جناب دندان‌اره‌ای آن قدر در طول ماجراهای جلد یک لبخند روی لبم آوردند که درمورد ترجمه‌ ب جلد دو تردید روا نبود.

 

علامت 111چه طوری کلمه «جناب دندان ارّه‌ای» هنگام معادل سازی واژه، به ذهنتان رسید؟

علامت 132در جلد اول می‌بینیم بنی از کوسه‌ها وحشت دارد. «جناب» ناظر بر ابهتی است که کوسه در چشم بنی کوچک دارد. «دندان ارّه‌ای» انتخابی بود که هم به واژه‌ی “chompers” بر می‌گشت، که در اصطلاح محاوره‌ای برای دندان به کار می‌رود و هم به تصویر کوسه که دندان‌های بزرگی دارد.

 

علامت 111 این کتاب ها برای چه گروه سنی مناسب هست؟ و چه چیزهایی را آموزش می دهد؟

علامت 132 کتاب برای ۹ سال به بعد مناسب‌تر است.
درمورد محتوای داستان‌ها راستش اگر معلم علوم بودم حتما از جلد اول عنوان ابزار کمک آموزشی در آموزش آب‌زیان کمک می‌گرفتم. داستان با زبانی طنز اطلاعات خوبی درمورد کوسه‌ها می‌دهد.

جلد دوم بستری مناسب برای گفت‌و‌گو درمورد مهارت‌های اجتماعی است: نظیر معنای شهرت، مزایا و معایبش، امکانات و تهدیدهای فضای مجازی و.. ابزار کمک آموزشی در آموزش آبزیان کمک می‌گرفتم.

داستان با زبانی طنز اطلاعات خوبی درمورد کوسه‌ها می‌دهد.
جلد دوم بستری مناسب برای گفت‌و‌گو درمورد مهارت‌های اجتماعی است: نظیر معنای شهرت، مزایا و معایبش، امکانات و تهدیدهای فضای مجازی و..

 

علامت 111 در مورد شخصیت بنی در دو ماجرای داستان هم برای مان بیشتر می گویید؟

علامت 132 بنی یک پسر بچه‌ی معمولی است؛ کاملاً معمولی و مثل هر کودک معمولی‌ای دوست‌هایی دارد و ترس‌هایی.
در جلد اول محور اصلی داستان ترس بنی از کوسه‌هاست و درحقیقت کل داستان ماجرای این ترس و سرانجام مواجهه با آن است. مثل ترس‌های خود ما. و مواجهه با ترس‌ها نشانمان می‌دهد هیچ‌چیز آنقدرها هم ترسناک نیست.

داستان جلد دوم از تلاش بنی برای جلب اعتماد و نظر یک هم‌کلاسی، که حتی دقیقاً نمی‌دانیم کیست و چرا آن قدر مهم است، شروع می‌شود. این هم امری طبیعی است به خصوص میان نوجوان‌ها.

 

علامت 111 رفتار و واکنش پدر مادر بنی از نظر شما چه طور هست؟

علامت 132 پدر و مادر بنی پدر و مادری فوق العاده‌اند. آن‌ها در هر شرایطی خونسردی خود را حفظ می‌کنند و می‌کوشند بهترین برخورد را با ترس‌ها، چالش‌ها و پرسش‌های فرزندشان داشته باشند. اما مثل هر پدر و مادری، حتی من و شما، گاهی بخاطر مشغله‌های کاری به موقع و با دقت به فرزند خود گوش نمی‌دهند.

 

 

ما بچه معروف‌ها رمان نوجوان، بنی مک‌گی و جناب کوسه بنی مک‌گی و جناب کوسه: گزارشی درباره‌ی کوسه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *