12735762 5058548 e1694419081180 وقتی بچه‌ها هنگام بازی قوانین را رعایت نمی‌کنند!

 

 برداشتی آزاد از کتاب «فرمانروایان زمین بازی»

 

hand drawn check marks setرعایت نوبت به عنوان یک مهارت

یکی از مهم‌ترین مهارت‌هایی که از همان سن پایین باید به کودکان آموزش داده شود، رعایت نوبت است. حال این رعایت نوبت می‌تواند هنگام بازی کودکان در منزل، مهمانی یا زمین باتصویر جلد کتاب فرمانروایان زمین بازی است.rulers of the playground 1زی باشد. همچنین خانواده‌هایی که چند فرزند دارند، با مشکلات عدم سازگاری در استفاده از وسایل مشترک درگیر می‌شوند؛ مخصوصا اگر فرزند کوچکتر بخواهد از وسیله‌ای که یک زمان متعلق به فرزند بزرگتر بود، بخواهد استفاده کند.

مسائل مختلفی از قبیل زورگویی، قلدری، پرخاشگری در هنگام استفاده از یک فضا یا وسایل مشترک به‌وجود می‌آید. یک‌سری از کودکان در نقش رهبری و رئیس بازی را در دست می‌گیرند و گروه دیگری که معمولا کوچکتر یا آرام‌تر هستند، نقش پیرو را اجرا کنند. این امر حتی در مهد کودک ها و مدارس هم اتفاق می افتد.

بچه‌هایی که قدیمی‌تر هستند، نقش رهبری را برای بچه‌های جدید را ایفا می‌کنند و برای استفاده از فضا یا وسایل باید از آنها اجازه گرفته شود.

 

hand drawn check marks set تعامل در بازی گروهی

لازم است کودکان یاد بگیرند در بازی گروهی باید به بقیه اجازه دهند تا نظرشان را بگویند و کودکان هم باید یاد بگیرند اگر در برابر چنین افرادی قرار گرفتند، نباید پیروی کورکورانه داشته باشند و بتوانند نظر خود را بدهند و دفاع کردن از خود را بدون مقابله به مثل کردن یاد بگیرند.

در همین‌باره یعنی رعایت نوبت و اجرای قوانین در زمین بازی یکی از اتفاقات شایع، روبرو شدن با مسائلی است که در پارک‌ها هنگام استفاده از وسایلی مانند تاب رخ می‌دهد، نیاز به استفاده نوبتی دارد، کودکی که علاقه زیادی به تاب سواری دارد و بدون توجه به کودکان دیگر که در انتظار هستند تا از آن استفاده کنند، حاضر به پایین آمدن نیستند، مواجه شده‌اید. شما در برخورد با این شرایط چه رفتاری نشان می دهید؟

مسلما گفتن عباراتی مثل “بیا پایین، بچه ها منتظرند، زیاد سوار شدی و…” در خوش‌بینانه‌ترین حالت با کشیدن جیغ و گفتن نه همراه است.

حرف زدن همراه با تذکر مداوم به بچه‌ها فقط وقت شما را هدر می‌دهد. بهترین راه آموزش و گفتگوی صمیمانه بدون تهدید و به کار بردن راه‌کارهای خلاقانه برای نشان دادن پایان زمان استفاده از وسایل است و کودک با دیدن آن علائم متوجه می شود، نوبت او نیست. راه‌کارهایی از قبیل شمارش توسط خود کودک یا انتخاب یک جایگزین قبل از استفاده و یادآوری آن برای رها کردن آن وسیله.

hand drawn check marks set آموزش قوانین بازی

آموزش به کودکان در خصوص قوانین استفاده از وسایل عمومی و شخصی و مقایسه این دو در کنار هم می‌تواند به درک رعایت نوبت کمک کند. نیاز است در خصوص قوانین بازی و اهمیت آن و این امر که چه کسی مسئول ایجاد قوانین یا پیروی از آن است، با فرزندان صحبت کرد.

آموزش قوانین دستوری قبل از ۲ سال فایده‌ای ندارد؛ زیرا بچه‌ها از شما پیروی نمی‌کنند و دقیقا خلاف آن چیزی که می‌گویید انجام می‌دهند ولی می‌توان با داستان و کتاب خواندن و حتی با به کاربردن راه‌کارهای خلاقانه، آن‌ها را با قوانین آشنا کرد؛ قوانینی که کوتاه، واضح و در حد درک کودک باشد. در سال‌های بالاتر می‌توان قوانین را نوشت و همراه با خود کودک آن را در مکانی نصب کرد. در این موارد، یادآوری در اجرای آن بسیار کمک کننده است.

اگر قوانینی به صورت همکاری با خود کودک و به کار بردن نظرات وپیشنهادات آنها در نظر گرفته شود خود را بیشتر ملزم به اجرا می‌دانند تا زمانی که قوانین تحمیل شود. این درکلاس درس هم بسیار اهمیت دارد. در این‌صورت بچه‌ها عواقب رعایت نکردن قوانین را هم قبول خواهند کرد. گفتگو کردن همیشه بهترین نتایج را در ارتباط با کودکان به همراه دارد.

hand drawn check marks set فرمانروایان زمین بازی

کتاب «فرمانروایان زمین بازی»، داستان دو شخصیت است که در نهایت به سه نفر می‌رسند و می‌خواهند پادشاه زمین‌بازی شوند. در این داستان اتفاقاتی می‌افتد و در نهایت به اتفاقی دیگر منجر می‌شود که این دو شخصیت سعی می‌کنند شرایط را به حالت اول برگردانند.

در این کتاب به بچه‌ها آموزش داده می‌شود که چگونه زورگویی و حس مالکیت وسایل عمومی می‌تواند در روابط دوستی آن‌ها تاثیر بگذارد. بچه‌ها با مفهوم رهبری و ویژگی‌های یک رهبر خوب که رفتار عادلانه دارد، آشنا می‌شوند. همچنین بچه‌ها یاد می‌گیرند چگونه با گفت‌وگو کردن می‌توانند به حل مسائل و تعارضات کمک کنند. بچه‌ها متوجه می‌شوند در مقابل زورگویی آن‌ها چه رفتاری انجام دهند؟

از نکات آموزنده دیگر این کتاب آن است که بچه‌ها یاد می‌گیرند چگونه اهداف خود را به صورت یک نقشه ذهنی بنویسند تا بدانند برای به اجرا در آوردن آن چه کارهایی باید بکنند. در ضمن با خواندن این کتاب کودکان می‌توانند به تحلیل عملکرد کاری خود بپردازند و ببینند در کدام مرحله اشتباه کرده و درکدام مسیر راه را درست رفته‌اند.

همچنین نوشتن وظایف و قوانین و پای‌بند بودن به آن‌ها در این کتاب به کودک آموزش داده می‌شود.

از موارد دیگر این کتاب «فرمانروایان زمین بازی» متن و دیالوگ‌های آن است که نحوه نوشتن متن، از نظر نگارشی و دستورزبان مانند: کاربرد ویرگول، گیومه و نقطه بسیار آموزنده است.

 

hand drawn check marks set به یک پادکست درباره کتاب فرمانروایان زمین بازی از زبان مترجم گوش کنید:

 

 

 

:::::: تدوین و نگارش: گروه سردبیری سایت میچکا :::::

 

فرمانروایان زمین بازی در فروشگاه اینترنتی میچکا:

کتاب فرمانروایان زمین بازی