بادبادک‌ها را نجات دهید

به مناسبت روز جهانی «بادبادک»؛

بادبادک‌ها را نجات دهید ولی نه با لنگه‌کفش!

قصه اولین بادبادک و ساخت بادبادک‌های امروزی و حتی بادبادک‌بازی و جشنواره‌هایی که برای آن برگزار می‌شود، طولانی است؛ پس به سراغ قصه دیگری می‌رویم، قصه بادبادک فلوید که کوتاه‌تر است و شاید خواندنی‌تر.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا):

۱۴ ژانویه را روز جهانی «بادبادک» نام‌گذاری کرده‌اند. شاید در عصر امروز و در میان کسانی که در شهرها و روستاها زندگی می‌کنند کمتر کسی را بتوان پیدا کرد که نداند بادبادک چیست؛ این وسیله کوچک یا حتی بزرگ که می‌تواند شکل و رنگ متفاوتی داشته باشد و در دست هر کودک، نوجوان و آدم‌بزرگی باشد تا برای دقایقی همزمان با پرواز آن، ذوق‌زده شود، بخندد و از این کار هیجان‌انگیز لذت ببرد. منظورم همان بادبادک‌بازی است.

اگرچه هیچکس دقیقاً نمی‌داند که استفاده از بادبادک‌ها از چه زمانی آغاز شده است، تخمین زده می‌شود که بادبادک‌ها بیش از دو هزار سال است که وجود داشته و احتمالاً شروع حضورشان در چین بوده است. یکی از افسانه‌ها این است که یک کشاورز چینی در نگه‌داشتن کلاه خود در باد مشکل داشت؛ بنابراین آن را به نخی بست و هنگامی که باد از بین رفت، کلاه به انتهای نخ آویزان شد. بنابراین، اولین بادبادک این‌طور ساخته و پرداخته شد: کاملاً تصادفی.

قصه اولین بادبادک و ساخت بادبادک‌های امروزی و حتی بادبادک‌بازی و جشنواره‌هایی که برای آن برگزار می‌شود، طولانی است؛ پس به سراغ قصه دیگری می‌رویم، قصه بادبادک فلوید که کوتاه‌تر است و شاید خواندنی‌تر.

کتاب «نجات یک بادبادک» را الیور جفرز، تصویرگر حرفه‌ای و نویسنده معروف جهان پدید آورده است. داستان آن خنده‌دار است و امروز هم فرصتی است که این کتاب را پیدا کنید و بخوانید. قصه این اثر، از جایی شروع می‌شود که بادبادک فلوید لای شاخ‌وبرگ درختی گیر کرد. او برای پایین‌آوردن بادبادکش اول لنگه کفش نازنینش را به سمت بادبادک پرتاب کرد؛ اما آن هم لای شاخ‌وبرگ درخت گیر کرد و مجبور شد برای پایین‌آوردنش، آن یکی لنگه کفشش را هم پرتاب کند ولی آن هم گیر کرد.

برای پایین آوردن کفش‌هایش، گربه‌اش را پرتاب کرد که آن هم بالای درخت گیر کرد و برای پایین‌آوردن گربه‌اش نردبان را پرتاب کرد و این ماجرا همین‌طور ادامه پیدا می‌کند. تهِ آنچه می‌شود؟ فلوید و الیور جفرز منتظر آن هستند که شما بقیه داستان را بخوانید و ببینید بادبادک چطور نجات پیدا می‌کند.

این داستان تخیلیِ طنزآمیز، درباره تصمیم‌گیری و ابتکار است که یک کودک از خود بروز می‌دهد و پیشنهاد مفیدی برای مطالعه ویژه کودکان است که این دو مقوله را جدی بگیرند و برای آدم‌بزرگ‌ها که در روند تربیتیِ کودک‌شان به آن بیشتر توجه کنند. این کتاب کم‌حجم که پر از تصویر است، مهارت حل مسئله را به کودکان می‌آموزد و شاید نوجوان و بزرگسالی هم پیدا شود که با خواندن آن، نکته‌ای در این‌باره یاد بگیرد؛ چراکه کتاب‌های کودک بیشترِ وقت‌ها، حرف‌هایی فراتر از صفحات خود در بر دارند.

bullet list icon 8«نجات یک بادبادک» جوایز مختلفی به دست آورده است؛ از جمله برنده جایزه اوربیل ایتالیا (بهترین تصویرسازی از طرف کتاب‌فروشان مستقل کتاب کودک ایتالیا)، برنده جایزه ادیتورز چویس ایتالیا (منتخب ویراستار کتاب کودک ایتالیا)، دارای نشان چهار لاک‌پشت پرنده در ایران، برنده کتاب رشد کودک در سال ۱۳۹۴

bullet list icon 8 کتاب «نجات یک بادبادک» به نویسندگی و تصویرگری الیور جفرز را نازنین موفق و حسام سبحانی‌طهرانی ترجمه کرده‌اند و انتشارات میچکا (کودک و نوجوان مبتکران) در سال ۱۴۰۲، چاپ دهم آن را در ۳۶ صفحه مصور رنگی و به بهای ۹۵ هزار تومان برای گروه سنی چهار تا شش سال منتشر کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *