فکر می کنید مادر جوجه ای که از این تخم در خواهد آمد، مرده است؟ نه. پس کجاست ؟

وقتی جوجه پنگوئن از تخم در بیاید، چه کسی به او شیر خواهد داد؟ پدرش! باور نمی کنید؟

کتاب “تخم پنگوئن امپراتور” را بخوانید تا با راز زندگی خانواده ی پنگوئن های امپراتور آشنا شوید و بدانید که تقسیم وظایف میان پدر و مادر در این خانواده چقدر شگفت انگیز و منطقی است، درست همانند خود طبیعت: شگفت آور، قانونمند و مهربان. اگر ما انسان ها بگذاریم!

زبان شیرین و روان، تصویرهای زیبا و دوست داشتنی، معرفی کوتاه نویسنده و تصویرگر در پایان کتاب، آن را خواندنی تر و گیراتر کرده است.

خواندن این کتاب فرصت خوبی برای گفت و گو با کودکان و تشویق آن ها به پژوهش درباره ی جانوران مناطق قطبی، اسکیموها و تقسیم کار در طبیعت فراهم می کند.

کاربردها و فعالیت ها
پیش از خواندن کتاب برای کودکان، یک چیستان طرح کنید: کدام پرنده ای است که رنگ آن سیاه و سفید است، نمی تواند پرواز کند، اما خیلی خوب شنا می کند؟ پس از رسیدن به پاسخ درست، از آن ها بپرسید درباره ی پنگوئن چه می دانند و دوست دارند چه چیزهای بیش تری درباره ی این پرنده بدانند؟

فعالیت ها
توجه: این فعالیت ها برای دو جلسه طراحی شده است.
مخاطبان کتاب، کودکان ۹-۱۲ سال هستند.
فعالیت جلسه ی اول:
نوع فعالیت: گروهی
آن چه نیاز دارید:

برگه ی کاغذ به تعداد کافی
نقشه ی جهان یا کره ی بزرگ جغرافیا
جلد دوم فرهنگنامه ی کودکان و نوجوانان
مراحل فعالیت جلسه ی نخست:

کودکان را گروه بندی کنید.
نقشه ی جهان را روی تابلو کلاس بچسبانید.
از نماینده ی یک گروه بخواهید پای تابلو بیاید و قطب جنوب را روی نقشه پیدا کند و به دیگران نشان دهد. سپس از همه ی کودکان درباره ی آب و هوای قطب جنوب بپرسید. پاسخ های آن ها را کامل کنید.
از اعضای گروه ها بخواهید پس از مشورت، نام جانورانی را که در این بخش از کره ی زمین
زندگی می کنند، روی برگه های کاغذ که در اختیارشان گذاشته اید، بنویسند و روی تابلو یا دیوار کلاس بزنند. آن را برای دیگران بخوانند تا همه در تکمیل و اصلاح اطلاعات به یگدیگر کمک کنند.
ممکن است برای کودکان جالب باشد که بدانند پنگوئن ها هم در قطب جنوب زندگی می کنند و هم در مناطق گرمسیری استوایی. در این باره به آن ها توضیح بدهید.
ازاعضای هر گروه بخواهید که پس از مشورت با هم، هرچه می دانند درباره ی انسان های ساکن قطب جنوب، نوع مسکن، غذا، پوشاک و وسایل حمل و نقل آن ها روی برگه های شان بنویسند و روی تابلو یا دیوار کلاس بزنند.
سپس در فرهنگنامه ی کودکان و نوجوانان سرشناسه ی “اسکیمو” را پیدا کنید. از نمایندگان هر گروه بخواهید به نوبت بخشی از اطلاعات آن را برای دیگران بخوانند.
پس از پایان بلند خوانی سرشناسه ی اسکیمو از فرهنگنامه، از اعضای هر گروه بخواهید برای جلسه آینده با همکاری یکدیگر کولاژ یا نقاشی از زندگی در قطب جنوب تهیه کنند و به کلاس بیاورند.
از هر گروه بپرسید که دوست دارد درباره ی کدام یک از جانوران قطبی پژوهش کند. هر گروه می تواند کتابچه ای درباره ی آن جانور که بهتر است همراه با عکس باشد، بسازد یا پوستری از آن درست کند. کتابچه ها و پوسترها را برای استفاده ی دیگر کودکان در کتابخانه بگذارید.
نوشته: عاطفه سلیانی

فعالیت جلسه ی دوم
نوع فعالیت: فردی – گروهی

این کتاب فرصت خوبی برای گفت و گو درباره ی نقش های جنسیتی با کودکان فراهم می آورد.

نخست از کودکان بخواهید که داستان را با واژگان خودشان بازگو کنند. توجه کنید که در بازگویی، به شخصیت های اصلی داستان یعنی پنگوئن پدر، پنگوئن مادر و جوجه و رویدادهای اصلی داستان مانند ترک کردن مادر و سپردن تخم به پدر اشاره کنند. این کار به شما امکان می دهد که درک کودکان از مفاهیم کلیدی متن را ارزیابی کنید. همچنین کمک می کند کودکان یک بار دیگر اطلاعاتی را که در متن به دست آورده اند، مرور کنند.
سپس از کودکان درباره کارهایی که پدر آن ها در خانه بر عهده دارد و کارهایی که مادرشان در خانه انجام می دهد، بپرسید. آیا به نظر آن ها برخی کارها مردانه و برخی کارها زنانه هستند؟ آیا به نظر آن ها یک مرد می تواند آشپزی کند؟ بچه نگه دارد، ظرف بشوید؟ آیا یک زن می تواند مدیر یک اداره، رییس یک کارخانه، یا راننده ی یک تریلی باشد؟
اکنون تعریفی ساده از کلیشه روی تخته بنویسید:
“کلیشه، تصویری قالبی، تکراری، یک بعدی و محدود از انسان ها بر اساس جنس، نژاد، سن و شغل آن هاست.”
اکنون کودکان را گروه بندی کنید.
از هر گروه بخواهید درباره ی تجربه های خودشان در این زمینه گفت وگو کنند و برای نشست بعدی پژوهشی گروهی درباره ی کلیشه های جنسیتی در کتاب های درسی، کارتون ها، فیلم ها یا داستان هایی که می خوانند، بنویسند یا شعری با عنوان “پدر من” بسرایند و در شعرشان به نقش پدر خود در خانواده اشاره کنند.

منبع: کتابک
برای خرید کتاب تخم پنگوئن امپراتور کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *