۱۰ علت خواندن کتاب برای کودک

خواندن کتاب برای کودک یکی از اولین و مهمترین قدم ها در رشد همه جانبه عاطفی، اجتماعی، شناختی و هیجانی و همچنین یادگیری مهارت های یادگیری و زندگی و به طور کلی پرورش هوش آنها است.

به گونه ای که از همان دوران نوزادی خواندن کتاب و نمایش تصاویر کتاب مهمترین فعالیتی است که می‌توان برای رشد او در زمینه های برقراری ارتباط اجتماعی، تقویت مهارت شنیداری، دیداری، کلامی و تقویت هوش کودک نوپا انجام داد.

در اینجا به برخی از دلایل انتخاب کتاب کودک اشاره می شود:

1 num برقراری ارتباط با کیفیت

خواندن کتاب برای کودک فرصتی برای والدین فراهم می کند تا یک بازه زمانی در کنار فرزند خود بوده و و با او در تعامل باشند.

خواندن کتاب برای کودک این فرصت را به او می دهد تا در آرامش ساعتی را در کنار مادر یا پدر خود باشد. هنگام کتاب خواندن استرس ها و دغدغه های روزانه شما کاهش پیدا می کند و این حالت آرامش شما به فرزندتان منتقل می شود و این امکان را به او می دهد تا در کنار شما به داستان گوش دهد، در آن فرو رود و لحظه لحظه اتفاقات را در کنار شما تجربه کند.

زمانی که شما کتاب را برای کودک می خوانید و این خواندن بارها بارها تکرار می شود تاثیر بیشتری در یادگیری و به خاطر آوردن آن در آینده دارد.

2 num افزایش دامنه لغات

با خواندن کتاب برای کودک، کودک با طیف وسیعی از واژگان آشنا می شود و مهارت کلامی او تقویت می گردد.

کودک با کلماتی آشنا می شود که ممکن است در طول روز کمتر آن ها را شنیده باشد.

خواندن کتاب برای کودک این امکان را به او می دهد که برای فهم بیشتر واژگان سوال کند و به درک بهتری از محتوای کتاب برسد و با مفاهیم بیشتری آشنا شود.

خواندن در کودکانی که تاخیر کلامی دارند، آنها را در معرض شنیدن واژگان بیشتری قرار می دهد و در بلند مدت تأثیر بسزای در حرف زدن کودک دارد.

3 num افزایش حس همدلی

کودک هنگام گوش دادن به داستان باشخصیت‌ها می‌خندد، گریه می‌کند و آنها را احساس می کند، حتی خود را به جای آنها می گذارند. در این صورت حس همدلی در او تقویت می شود.

4 num کاهش مشکلات عاطفی و احساسی

ممکن است بسیاری از کودکان احساساتی مثل خشم، ترس، اضطراب، وابستگی و … را تجربه کرده باشند. شمامی توانید کتاب هایی با عنوان یا محتوای مرتبط را پیدا کنید. خواندن کتاب برای کودک بهترین راه برای کاهش آسیبی است که او از آن رنج می برد. کتاب ها تجربه هایی را در برخورد با مشکلات مرتبط در اختیار کودک قرار می دهد.

مثلا ًیاد می گیرد وقتی عصبانی است خود را چگونه آرام کند یا با ترس خود چگونه مقابله کند. یکی از موثرترین راه ها برای آماده کردن کودکانی که سوگ را تجربه کرده اند یا برایشان سوال است خواندن کتاب مرتبط است.

کتاب این امکان را به کودک می دهد تا تجربه های جدید و تغییرات را راحت تر بپذیرد.

5 num تقویت عملکرد مغز

زمانی که برای کودک کتاب می خوانید ذهن او درگیر می شود و در حالت فعال قرار می گیرد. یادگیری، خود عامل مهمی در تقویت عملکرد مغز است. کتاب این امکان را به کودک می دهد تا به آگاهی بیشتری از محیط اطراف خود برسد، حل مسئله یاد بگیرد و قدرت تخیل او تقویت شود.

6 num افزایش دقت و تمرکز

خواندن کتاب برای کودک با صدای بلند مهارت خوب گوش دادن را در آنها تقویت می کند. آنها به داستان گوش می دهند و سعی می کنند با دقیق گوش دادن متوجه شوند چه اتفاقی در حال وقوع است.

همچنین زمانی که کتاب را جلوی آنها باز نگه می دارید کودک به تصاویر نگاه می کند و به جزئیات کتاب توجه می کند، با دست نشان می دهد و سوال می پرسد. این عمل کمک زیادی به افزایش مهارت دقت او می کند. زمانی که یک قسمت مشخص یا تصویر خاص را به او نشان می‌دهید یا از او می خواهید نشان دهد با این عمل مهارت تمرکز او تقویت می شود.

7 num تقویت مهارت پرسشگری

زمانی که برای کودک کتاب می خوانید او نه تنها از معانی برخی از واژگان سوال می پرسد بلکه سوال های متفاوتی در زمینه های مختلف برای او ایجاد می شود و تمایل به یافتن پاسخ دارد. سوالاتی که عمدتا با چرا؟ چه؟ چگونه؟ شروع می شود و خود منجر به رشد تفکر خلاق و تقویت مهارت پرسشگری در کودک می گردد.

8 num تقویت مهارت تفکر

خواندن کتاب برای کودک این فرصت را فراهم می کند تا فکر کردن را یاد بگیرد. او یاد می گیرد برای دانستن مطالبی که نمی داند خلاقانه، مستقل و بدون کنترل دیگران فکر کند.

همچنین یاد می گیرد چگونه برای یافتن واقعیت ها و برخورد با مسائل به حل مسئله بپردازد. بنابراین کتاب خواندن فرصت مناسبی برای تقویت تفکر خلاق،تفکر انتقادی و حل مسئله کودکان است.

9 num تضمین موفقیت تحصیلی

تحقیقات داخلی و خارجی بسیاری نشان داده است دانش آموزانی که از دوران کودکی برای آنها کتاب زیاد خوانده شده است، عملکرد تحصیلی بهتری داشته اند.

همچنین دانش و اطلاعات علمی و عمومی ،قدرت استدلال کردن و حل مسئله و خود کنترلی در آنها بالاتر است.

10 num رشد خلاقیت

خواندن کتاب برای کودک  این امکان را به او می دهد تا به تصویر سازی ذهنی بپردازد و این امربه رشد خلاقیت و تفکر خلاق کودک در زمینه های مختلف زندگیش کمک می کند.

از آنجایی که در یک کتاب کودک موضوعات مختلف همراه با شخصیت های جالب و اتفاقات گوناگون کودک را با خود به یک سفر می برد، سفری که کودک در آن تجربه های مختلفی کسب می کند، تاثیر بسزای در خیال پردازی و تجسم های خلاق او دارد و کمک می کند در آینده در برخورد به مسائل گوناگون خلاقانه به دنبال راه حل باشد.

 

در این باره بیشتر بخوانید.

۵ ویژگی کلیدی ادبیات کودک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *