چرا چکمه تانک شد؟

تصویر روی جلد کتاب چرا؟ است.

روزی که کتاب چرا؟ را برای پسرکم انتخاب کردم تا بخرم و بخوانم، فکر نمی کردم با دنیایی از اعجاب روبرو شوم. بعد از خواندن کتاب با آن ارتباط برقرار کردم و هرجا که دستم رسید، سفارش کردم تا این کتاب را علاوه بر کودک شان خودشان هم بخوانند.

بعد این شد که دلم خواست برای میچکایی ها این چند خط را بنویسم و بگویم که از انتخاب شان بسیار خرسند شدم و دست مریزاد به سلیقه شان که این کتاب را برای بچه ها انتخاب کردند. حالا من، نظرم را می نویسم و برای شان می فرستم. امیدوارم میچکا ترتیبی دهد تا این نوشته به دست شما هم برسد:

اگر بخواهم در یک خط خلاصه کنم می گویم: چرا؟ ساده است و روان؛ با تصاویری بی نهایت ساده و گیرا در خدمت متن و صد البته بار بزرگی از دوش متن هم بر می دارد.

و باز اگر شرایط طوری باشد که بتوانیم «یک» کتاب را انتخاب کنیم و برای کودک مان بخوانیم تا او را در عین سادگی با پیچیدگی آشنا کنیم، فکر می کنم چرا؟ پیشنهاد خوبی باشد. زیرا می توانیم با خواندن این داستان و تمرکز بر تصاویر پرمغزش، تفکر را به او آموزش دهیم تا درک کند هر چیز پیچیده ای قابل تقسیم شدن یا تقلیل یافتن به امری ساده است و پس از آن است که راه حل ها خود را نشان می دهند.

اما وقتی چرا؟ را برای فرزندم می خواندم متوجه شدم او جلوتر از من رفت و تصاویرش را کند و کاو کرد و جذب آن شد. زیرا از من سئوال می پرسید و ذهنش درگیر چندین پرسش همزمان شد.

سئوالاتش برایم جالب بود؛ از چکمه می پرسید بی آنکه نامش را بداند. کشف کارکرد دوگانه چکمه برایش جذاب بود و در عین حال پرسش برانگیز؛ اینکه چرا چکمه تانک شد؟

واقعیتش را بخواهید فکر می کنم پسرکم به نقطه اصل و اوج داستان رسید بی آنکه من مادر بفهمم. یعنی به همان جایی که اصل قضیه چرا؟ می رسد؛ چرا ما انسان ها به جان هم می افتیم؟ چرا با هم اختلافاتی پیدا می کنیم که نمی توانیم حل کنیم؟ چرا در پذیرش یکدیگر و انتخاب های مان بی توجهیم و خودخواهانه رفتار می کنیم؟ چرا در اختلافاتی که با هم پیدا می کنیم حتی اشیا را هم وارد میدان جنگ می کنیم؟ به قول پسرک چرا چکمه تانک شد؟

اما لایه دیگری از این کتاب را که خیلی بیشتر دوست دارم، تصویرسازی آن است که بخش بزرگی از کشف داستان و انتهای آن و جزییاتش را بر عهده کودک می گذارد. واقعاً تصاویر چرا؟ این قدرت را دارند که متن جذاب داستان را طوری پیش ببرند تا کودک به این نقطه برسد که نقشه موذیانه موش ها چیست؟ زیرا در متن به این موضوع اشاره نمی شود اما کودک می پرسد موذیانه یعنی چی؟ سپس به دنبال همان نقشه موذیانه کتاب را می کاود و جست و جو می کند تا بیابد.

حالا گذشته از این که دایره ی واژه های کودک با خواندن این کتاب افزایش پیدا می کند، به تمرکز او برای درک تصویر نیز می افزاید. زیرا نیکولای پوپوف نویسنده و تصویرگر روسی برنده جایزه کتاب چرا؟ در یک سادگی بی نظیر کتابی را خلق کرده که از لحاظ متن و تصویر می توان گفت بسیار یگانه است. یعنی پیوند میان این دو به لحاظ تاثیری که در کودک و حتی بزرگسال می گذارد عالی است. از سوی دیگر ترجمه روان کتاب به ماندگاری آن کمک شایانی کرده است.

اما در کل تجربه ام نشان داد که چرا؟ ظرفیت تبدیل شدن به یک موضوع کامل برای گفتگو و صحبت کردن با کودک را دارد. زیرا پس از خواندن آن ساعتی با هم گفتگو کردیم و از هم پرسیدیم و یاد گرفتیم.

باز هم امیدوارم شما هم این کتاب جذاب را برای فرزندتان بخوانید.

کتاب چرا؟

درباره ی چرا؟ در گوگل ریدز بخوانید.

bullet list icon 6 خرید کنید

کتاب چرا؟

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *