کتاب چطور شروع می شود؟ دعوت به تفکر درباره‌ی نقطه‌ی شروع کارهاست. امری که هر روز در مسائل روزمره‌ی ما بارها اتفاق می‌افتد اما کمتر به آن توجه می‌کنیم. شروع روز، شروع آشپزی، شروع رفتن به مدرسه، کلاس و…

ابتدای کتاب چطور شروع می شود؟ با این جمله آغاز می‌شود: «برای شروع هر کاری یک راه مناسب وجود دارد.» این جمله کلید اصلی درک این اثر و مهم‌ترین دغدغه‌ی نویسنده است. این که هر کاری نیازمند یک آغازگری است و برای دانستن سرانجام هر کاری بالاخره باید از یک نقطه شروع کرد. قدم اولی که ممکن است برای بسیاری از کودکان یا حتی بزرگ‌سالان دشوار یا ترسناک باشد! هر چیزی در جهان هستی نقطه‌ی شروعی دارد. آغاز یک کلمه، یک جمله، یک دوره‌ی تعطیلات، آغاز یک فصل یا تولد یک پروانه. حتی قصه‌ها هم با یکی بود و یکی نبود آغاز می‌شوند!

طبیعتاً هر شروعی پایانی نیز دارد اما زمان پایان خیلی از چیزها هنوز مشخص نیست. مهم این است که مخاطب کتاب چطور شروع می شود؟ درک کند نقطه‌ی پایان هر چیزی می‌تواند نقطه‌ی آغاز آن نیز باشد. تنها بستگی به این دارد که ما از کدام زاویه به آن نقطه می‌نگریم. البته در این کتاب تاکید نویسنده بیشتر بر نقطه‌ی آغازگری و شروع ماجراهاست و کوشیده که فضای اثر را در حال و هوایی پر از نور و امید حفظ کند.

او پابه‌پای کودک خردسال می‌آید و از مثال‌های بسیار ساده آغاز می‌کند، تا آرام آرام گستره‌ی تفکر کودک را عمق ببخشد. کتاب با تصاویر رنگی بزرگ و شاد به عنوان یک کتاب تصویری موفق ذهن کودک را در مورد نقطه‌ی شروع هر چیزی قلقلک می‌دهد و انواع شروع‌ها را با هم مقایسه می‌کند. مثل این‌جا که به شروع اتفاقات یا پدیده‌ها اشاره می‌کند: «ممکن است خندیدن با یک قلقلک آغاز شود. یا شنیدن یک لطیفه، دیدن دلقک سیرک، و یا دوستی بامزه.»
بعضی شروع‌ها نشانه‌ی شکل گرفتن تغییراتی هستند؛ مثل یک خمیازه که نشان‌گر خواب و نیازمندی بدن به استراحت است. بعضی شروع‌ها با پایان‌شان زمان یکسانی ندارند. مثل زندگی یک جوجه که از یک تخم‌مرغ شروع می‌شود. زندگی قورباغه از یک نوزاد بدون دست و پا، و زندگی پروانه از پیله‌ی ابریشم. و نویسنده این‌طور به مدت زمان زندگی موجودات اشاره می‌کند.

در بخش بعدی ، «شروع» کمی به عقب‌تر می‌رود تا کودک به نقطه‌ی آغاز جهان هستی و پدیده‌های اطراف و محیط هم فکر کند: «آغاز بعضی از چیزها را نمی‌توان دید: آغاز زندگی یک درخت زیر زمین پنهان است و آغاز آسمان، پشت ابرها.» در این قسمت به شروع‌هایی توجه می‌شود که آدمی از زمان دقیق آغازشان چندان مطمئن نیست.

بعد با این نگاه پیش می‌رود که آیا نقطه‌ای که ما به عنوان نقطه‌ی آغاز در نظر گرفتیم، جایگاه شروع آن چیز است یا نقطه‌ی پایان آن؟ و این‌طور از مخاطب می‌پرسد که: «راستی اقیانوس‌ها چطور؟ به نظر شما آن‌ها در ساحل آغاز می‌شوند یا به پایان می‌رسند؟»

در قدم بعدی به سراغ پیچیدگی‌ها می رود. این‌که خیلی از چیزهای «پیچیده» ابتدا با چیزهای «ساده» شروع می‌شوند. مثل نقاشی کشیدن یا نواختن یک ساز. در متن کتاب این‌طور می‌خوانیم: «چیزهای پیچیده همیشه ساده آغاز می‌شوند: مثل نقاشی که از کشیدن یک خط کوچک آغاز می‌شود. مثل سمفونی که با نواختن چند نت آغاز می‌شود و مثل اختراع که بعد از یک خیال‌پردازی ساده اتفاق می‌افتد.»

و این‌طور مخاطب کودک را که در ابتدای مسیر زندگی خویش است، به آینده‌ی روشن و داشتن آرزوهای بزرگ‌تر نوید می‌دهد و ترغیب می‌کند. و این‌طور ادامه می‌دهد: «خیلی چیزها از یک رویا آغاز می‌شوند!»

اینجاست که کودک برای داشتن قوه‌ی تخیل و آرزوهایش به خود می‌بالد. در کتاب چطور شروع می شود؟ به او اطمینان داده می‌شود که هر چیز بزرگ، دست‌نیافتنی و به ظاهر دشوار، با همین قدم‌های کوچک و ساده آغاز شده است. پس نگران نباش و فقط شروع کن! هر چه‌قدر هم که این آغاز ساده باشد. در انتهای کتاب به این جمله طلایی می‌رسیم که: «برای این که بدانیم چه اتفاقی خواهد افتاد، تنها یک راه وجود دارد: باید شروع کنیم!»

نویسنده کتاب چطور شروع می شود؟ با این جمله ترس را در وجود کسانی که از آغاز کردن می‌ترسند، می‌شکند و آن‌ها را به گذاشتن اولین قدم، که معمولاً سخت‌ترین قدم هم هست تشویق می‌کند. کتاب چطور شروع می شود؟ گزینه‌ی مناسبی برای تجربه‌اندوزی و قدم‌های اول کودکانی است که می‌خواهند از یک جا آغاز کنند.

منبع: وینش

خرید کنید

کتاب چطور شروع می‌شود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *